. China News .

Bo trial reveals lifestyles of China's rich and infamous
by Staff Writers
Jinan, China (AFP) Aug 27, 2013

Shanghai 'roasts' the giant Rubber Duck
Shanghai (AFP) Aug 27, 2013 - Shanghai has served up a "roasted" version of a Dutch artist's giant yellow duck, complete with drumsticks and crispy brown skin.

Florentijn Hofman's Rubber Duck installation gained rave reviews when a 16.5 metre-tall (54-feet) version arrived in Hong Kong this summer.

Hundreds of thousands of people viewed it against the backdrop of the skyscrapers that line the city's Victoria Harbour.

Not to be outdone, Shanghai -- which is vying with Hong Kong to be China's financial capital -- has unveiled its own version on the Huangpu River, which forms its waterfront Bund district.

"The design process took place during Shanghai's scorching hot summer days, so we just thought: 'Let's roast it'," designer Han Beishi told AFP.

"Other inspiration came from an ancient Chinese poem: 'The duck knows first when the river becomes warm in spring'," he added.

Shanghai's duck is actually a working ferry boat which state media reported Tuesday will carry passengers and host cultural performances including poetry reading.

The duck's head, at the bow, is yellow, but reversed and looking back towards its body which is made of papier mache, with jutting drumsticks and cooked wings.

Several Chinese cities rushed to display versions of Hofman's Rubber Duck -- which has been making appearances around the world since 2007 -- leading the official People's Daily newspaper to criticise the flock of copycats.

But the Huangpu river has made more headlines this year for a pollution scandal which saw more than 10,000 dead pigs drift down it in March, discarded by farmers upstream.

Han said he floated the idea of making a pig but city fathers were not amused.

"It was my first choice, but the organisers had some concerns and the idea was dropped," he said.

The family's safes held more cash than an average Chinese might see in a lifetime. Their French villa was held through shell companies designed to avoid taxes and publicity. The son gallivanted around the world at huge expense.

The sensational corruption trial of Bo Xilai exposed the lavish lifestyle of one of China's most powerful politicians, gripping the Communist-run country where mounting inequality has stoked public discontent.

The bribery and embezzlement charges against Bo, until last year the head of the megacity of Chongqing and one of China's top-25 leaders, amount to 26.8 million yuan ($4.4 million).

And that only touches on a few business dealings in the early part of the 64-year-old's career.

Bo defended himself against allegations from his wife Gu Kailai that she once saw $80,000 in bribe money by revealing the amount of ready cash they kept at home.

"In the shared safe there were hundreds of thousands of yuan, so how could she know the money she took out was from me?" he said, according to court accounts.

The ruling party mounted an apparently unusually open trial following its most explosive political scandal in decades.

The court in the eastern city of Jinan posted lengthy transcripts on its Twitter-like Weibo account each day -- although their completeness and accuracy could not be verified.

Bo was charged with bribery amounting to 21.8 million yuan, embezzlement of 5.0 million yuan and abuse of power, all of which he vehemently denied during the five-day trial.

He is accused of accepting 20.7 million yuan in bribes from businessman Xu Ming, who testified for the prosecution.

The court heard that Xu paid for a $3.2 million villa in the French Riviera resort of Cannes after Gu said she wanted to buy it.

The six-bedroom mansion with a pool, shaded terrace and colonnaded balconies sits in an exclusive neighbourhood overlooking the Mediterranean.

It was allegedly funded by Xu through three different companies and managed by others, so that neither Bo nor his family appeared on records as owners of the property.

The complex setup was "to avoid tax" and because "I didn't want to bring any bad influence on (Bo)", according to Gu's testimony.

Tang Xiaolin, another businessman, allegedly gave Bo 1.1 million yuan including the $80,000 seen by Gu after profiting from a land deal the politician helped facilitate.

Gu would grab thick wads of yuan and US dollars from safes in the couple's homes during three trips back to China a year from England, where she lived with their only son Bo Guagua.

Both bribery accusations stemmed from Bo's years overseeing Dalian city and its northeastern province Liaoning in the 1990s and early 2000s. He became national commerce minister in 2004 and Chongqing's leader in 2007.

Their son meanwhile attended top-notch schools and universities with hefty tuition fees including Harrow in Britain, Oxford, Harvard and, from this autumn, Columbia law school in New York.

Xu paid for Guagua to travel to Germany for the 2006 World Cup, as well as Italy, Latin America and Africa, and for toys such as an 80,000-yuan Segway scooter, the court heard.

Guagua charged $50,000 to his credit card -- paid off by Xu -- brought back a month's worth of exotic meat from Africa and in 2011 treated 40 Harvard classmates to an expenses-paid trip to China.

At the same time in Chongqing, Bo -- who during the trial admitted to having had extramarital affairs -- mounted Maoist revivalist rallies chanting "Serve the People".

Some Chinese would be surprised if a politician of Bo's stature had not obtained even more wealth, said Steve Tsang, a China politics expert at the University of Nottingham in Britain.

"I think for a lot of people, the question would be, could this be it?" he said. "Surely someone in Bo's position could and would have enjoyed much more than what was revealed in court."

Many Chinese have come to expect ill-gotten riches of their leaders and Bo's supporters may be willing to overlook his actions, said David Goodman, of the University of Sydney.

"Given that they're all at it, why shouldn't you support people you think have views that you think are acceptable?" he said.

"They don't make a complicated calculus about, well, he's corrupt but he's for us -- but that's what it comes down to."

Official corruption is rampant across China, as the leadership has acknowledged this year while vowing to crack down.

Multiple examples of excess have been revealed over recent months, even among low-level civil servants.

A county official in the southern province of Guangdong was found to own 22 properties worth as much as 40 million yuan, at a time when homes are becoming increasingly unaffordable for many.

But far greater wealth at the highest levels was exposed by Western media last year -- and proved so sensitive that the outlets' websites have since remained blocked inside China.

President Xi Jinping's family was reported by Bloomberg to have investments worth $376 million, and the New York Times said former premier Wen Jiabao's relatives had controlled assets worth $2.7 billion.


Related Links
China News from SinoDaily.com

Comment on this article via your Facebook, Yahoo, AOL, Hotmail login.

Share this article via these popular social media networks
del.icio.usdel.icio.us DiggDigg RedditReddit GoogleGoogle

Memory Foam Mattress Review

Newsletters :: SpaceDaily Express :: SpaceWar Express :: TerraDaily Express :: Energy Daily
XML Feeds :: Space News :: Earth News :: War News :: Solar Energy News

Get Our Free Newsletters
Space - Defense - Environment - Energy - Solar - Nuclear


Bo trial may not win over China public: analysts
Jinan, China (AFP) Aug 26, 2013
Chinese authorities tried to present Bo Xilai's corruption trial as an unprecedented open display of fairness, but with limits on publication and references to other leaders conspicuously absent, they may yet fail in the court of public opinion. Bo, once head of the southwestern megacity of Chongqing and one of China's 25 most powerful politicians, had divided the Communist leadership with h ... read more

British home secretary introduces bill to fight 'modern slavery'

Nepal's smugglers cash in on India's love of gold

China's Li stresses ASEAN trade, downplays rows

Indigenous protesters rally against Sweden iron mining plans

Syngenta, Bayer challenge EU bee-saving pesticide ban

Part of the herd, dogs ease Namibia's cheetah-farmer conflicts

Cattle in Burundi -- from poetry to milk yields

Crop pests moving polewards through global warming

Defence chiefs meet over DR Congo conflict

Kenyan soldiers kill al-Shabaab guerillas

Kenya looks east, signs $5-bn China deals

South Sudan arrests general for rights violations

Chinese auto market to double by 2019: study

US auto sales accelerate to best pace since 2007

Top French court overrules Mercedes sales ban

Beijing addresses vehicle emissions

Troubled US nuclear plant to shut down over costs

Japan should stop 'confusing messages' on Fukushima: IAEA

Japan unveils ice wall plan for Fukushima water leaks

Sun, sand, surf and radiation in shadow of Fukushima

US leaker stayed at Russia's Hong Kong consulate: report

US tech sector feels pain from PRISM

Facebook: more than 25,000 government data requests

Courion to help cybersecurity non-profit project

Japan could be 'main player' in Asia conflict: minister

Walker's World: China's worried elites

Japan irritated by comments from UN's Ban

Outside View: No easy fixes for NATO

No evidence of residential property value impacts near US wind turbines

French court rejects planned wind farm near Mont Saint Michel

China to Remain Wind Power Market Leader in 2020

Localized wind power blowing more near homes, farms and factories

The content herein, unless otherwise known to be public domain, are Copyright 1995-2012 - Space Media Network. AFP, UPI and IANS news wire stories are copyright Agence France-Presse, United Press International and Indo-Asia News Service. ESA Portal Reports are copyright European Space Agency. All NASA sourced material is public domain. Additional copyrights may apply in whole or part to other bona fide parties. Advertising does not imply endorsement,agreement or approval of any opinions, statements or information provided by Space Media Network on any Web page published or hosted by Space Media Network. Privacy Statement