. China News .

China closes liberal website after reform call
by Staff Writers
Beijing (AFP) Jan 4, 2013

A liberal Chinese journal's website was shut down Friday, it said, in the latest and most prominent example of a crackdown by Chinese authorities against online freedom of expression.

The website of the Beijing-based Annals of the Yellow Emperor was closed days after it published an appeal for leaders to guarantee constitutional rights including freedom of speech and assembly.

The publication, which has links with senior retired Communist officials, had argued in the article that China's constitution lays out a road map for political reform.

Closure of the Annals' website follows censorship by the authorities of similar calls made by a key liberal newspaper, while several influential Chinese journalists have had their social networking accounts deleted in recent weeks.

The crackdown comes despite pledges of change from China's new Communist leadership, headed by president-in-waiting Xi Jinping, which has promised a more open style of governance since the ruling party's congress in November.

Attempts to access the Annals' website Friday led to a page with a cartoon policeman holding up a badge and the message: "The website you are visiting has been closed because it has not been filed on record."

"At around 9 am today, the website was closed," said a post on the Annals' official web page on Sina Weibo, a website similar to Twitter, and later confirmed by the magazine's editors to AFP.

Editor-in-chief Wu Si said he received a message from the Ministry of Industry and Information Technology, China's Internet regulator, last month stating that the website had been "cancelled".

"I want to understand why the website was closed... we have been calling the relevant ministries all morning, and haven't had any answers," he said, adding that the magazine's print copies did not appear to have been seized.

The information technology ministry did not respond to faxed questions and phone calls made by AFP on Friday.

The Annals magazine, which boasts former propaganda officials amongst its patrons, represents the views of the Communist party's more liberal faction, and its readership includes many within the party hierarchy.

The website closure came a day after censors blocked an article from popular liberal newspaper Southern Weekly which called for the realisation of a "dream of constitutionalism in China" so that citizens' rights could be protected.

A propaganda official in Guangdong province, where the newspaper is based, removed the piece and replaced it with a weaker message, said several current and former journalists at the newspaper.

The official, Tuo Zhen, "directed that many alterations and replacements be made to the New Year's special edition. This resulted in numerous errors and accidents", more than 30 former Southern Weekly journalists said in an open letter posted online.

In the letter they called for Tuo to resign, a demand echoed by another open letter from dozens of interns at the newspaper, in an unusually vocal and public response to censorship by the authorities.

David Bandurski, a Chinese media researcher at the University of Hong Kong, told AFP: "The Southern Weekly incident is very important, very unprecedented... this kind of direct intervention by propaganda officials is something we haven't seen."

The clampdown was not unprecedented in China, where media has long been tightly controlled, but appears to contradict Xi's "new image", he added.

"I see this as the first test for Xi Jinping... it's basically saying: when you talk about openness do you really mean it?" he said.

Asked about the Southern Weekly article, a foreign ministry spokeswoman in Beijing said: "There is no so-called news censorship in China."

Several journalists known for criticism of the government found that their accounts on Sina Weibo were deleted last month, shortly before China -- which has the world's biggest population of Internet users -- implemented tightened online controls.

The new rules require Internet users to register with their real names, and service providers to remove posts with "illegal information" before forwarding them to authorities.

All Chinese media organisations are subject to instructions from government propaganda departments, which often suppress news seen as "negative" by the Communist Party, although some publications take a more critical stance.

The US-based China Digital Times website, citing a leaked directive, said the Central Propaganda Department ordered that "all reporters and editors... may not discuss" the censored Southern Weekly issue "on any public platforms".

China came 174th in a list of 179 countries ranked for press freedom in 2011-12 by the advocacy group Reporters Without Borders, falling three places compared to the previous year.


Related Links
China News from SinoDaily.com

Comment on this article via your Facebook, Yahoo, AOL, Hotmail login.

Share this article via these popular social media networks
del.icio.usdel.icio.us DiggDigg RedditReddit GoogleGoogle

Memory Foam Mattress Review

Newsletters :: SpaceDaily Express :: SpaceWar Express :: TerraDaily Express :: Energy Daily
XML Feeds :: Space News :: Earth News :: War News :: Solar Energy News

Get Our Free Newsletters
Space - Defense - Environment - Energy - Solar - Nuclear


China closes liberal website after reform call
Beijing (AFP) Jan 4, 2013
A liberal Chinese journal had its website shut down Friday, it said, after it urged the country's Communist leaders - who regularly promise reform - to follow the constitution. The website of Annals of the Yellow Emperor, a prominent Beijing-based publication, was closed days after it published an article arguing that China's constitution lays out a roadmap for political change. Attemp ... read more

Crashed US drone found in Philippines: navy

India's Infosys denies reports of 5,000 job cuts

Zinc hungry China asks Canada to back giant mine

Italian luxury brand Ferragamo boosts China stake

Finding Chicago's food gardens with Google Earth

Scientists join forces to bring plant movement to light

Improving DNA amplification from problematic plants

Drainage Ditches Can Help Clean Up Field Runoff

Poachers kill four rhinos in Zimbabwe

Seven killed as Nigerian soldiers clash with Islamists

Angola detains nine exiled DR Congo officers over 'plot'

China firm to acquire major African iron ore mine: Xinhua

2013 Fiat 500e Offers Unsurpassed 108 Highway MPGe Rating and Class-Leading 87 Miles of Driving Range

Using data from traffic app to identify high frequency accident locations

China fund mulls buying stake in Daimler: report

2013 sees cleaner trucks and buses across EU

Most Japan cities hosting nuclear plants OK restart

German minister says 'never again' to nuclear power

Experts okay restart of worrisome Belgian nuclear plants

Bulgaria PM lobbies for 'no' in nuclear referendum

Mediaware delivers video analysis systems

Israel to train young 'cyberwarriors'

China tightens Internet rules

Iran denies foiling cyber attack on industrial units: report

Ukraine to tackle frozen conflicts at OSCE

Outside View: 10, 9, 8, 7 ..........?

Outside View: Secrets in Ramallah tomb?

Erdogan touts TANAP for Europe security

GE and International Consortium Buys 32 Wind Farms in France

British group pans wind farm compensation

Algonquin Power Buys 109 MW Shady Oaks Wind Power Facility

Tax credit extension a reprieve for wind

The content herein, unless otherwise known to be public domain, are Copyright 1995-2012 - Space Media Network. AFP, UPI and IANS news wire stories are copyright Agence France-Presse, United Press International and Indo-Asia News Service. ESA Portal Reports are copyright European Space Agency. All NASA sourced material is public domain. Additional copyrights may apply in whole or part to other bona fide parties. Advertising does not imply endorsement,agreement or approval of any opinions, statements or information provided by Space Media Network on any Web page published or hosted by Space Media Network. Privacy Statement