Subscribe free to our newsletters via your
  China News  

Subscribe free to our newsletters via your

China muzzles 'The Cannon' for criticising media controls
by Staff Writers
Beijing (AFP) Feb 28, 2016

Chinese authorities on Sunday shut down the social media accounts of a tycoon nicknamed "The Cannon" after he criticised the ruling Communist Party's tightening grip on the media.

The move by the Cyberspace Administration of China (CAC) against Ren Zhiqiang came just over a week after President Xi Jinping visited state media and ordered them to follow the party line more closely.

The Internet regulator ordered the microblogging platforms of Sina and Tencent to shut down Ren's accounts "for spreading illegal information", state news agency Xinhua reported.

"Cyberspace is not a lawless field and it should not be used to spread illegal information by anyone," said CAC spokesperson Jiang Jun.

Ren's accounts were closed after netizens reported that he had regularly posted illegal information, "resulting in a vile influence", according to Jiang.

The spokesperson, vowing intensified efforts to monitor online content, told celebrity microbloggers to "shoulder their due social responsibilities, and promote 'positive energy' actively".

Last Monday state media blasted Ren, an outspoken property tycoon, for criticising the party's tightening media grip and Xi's tour of official outlets.

Ren, nicknamed "the Cannon" for his provocative opinions and blunt defences of economic inequality, was the target of twin columns in the state-affiliated news portal Qianlong for questioning on social media whether public money should be spent on party propaganda.

"When did the people's government change into the party's government?" the commentary quoted Ren's since-deleted post as saying. "Is their money the party's? ... Don't use taxpayers' money for things that don't provide them with services."

One of the Qianlong articles -- headlined "Who gave Ren the confidence to oppose the Party" -- accused the businessman of making capitalist arguments and pursuing Western constitutionalism.

The other castigated him for failing to defend the interests of the party of which he is a member.

The party tolerates no opposition to its rule and newspapers, websites, and broadcast media are strictly controlled. An army of censors patrols social media and many Western news websites are blocked.

Ren has previously drawn flak for calling state-run broadcaster CCTV "the dumbest pig on earth" and for his blunt statements defending the high prices of real estate, once angering an audience member so much that they threw a shoe at him.

He retired from his Beijing-based property company in 2014 and has a following on Sina Weibo of 37 million.

Thanks for being here;
We need your help. The SpaceDaily news network continues to grow but revenues have never been harder to maintain.

With the rise of Ad Blockers, and Facebook - our traditional revenue sources via quality network advertising continues to decline. And unlike so many other news sites, we don't have a paywall - with those annoying usernames and passwords.

Our news coverage takes time and effort to publish 365 days a year.

If you find our news sites informative and useful then please consider becoming a regular supporter or for now make a one off contribution.

SpaceDaily Contributor
$5 Billed Once

credit card or paypal
SpaceDaily Monthly Supporter
$5 Billed Monthly

paypal only


Related Links
China News from

Comment on this article via your Facebook, Yahoo, AOL, Hotmail login.

Share this article via these popular social media networks DiggDigg RedditReddit GoogleGoogle

Previous Report
Chinese rights lawyer masterminded "illegal religious gatherings": report
Beijing (AFP) Feb 25, 2016
A Chinese human rights lawyer was accused by state media of being the "mastermind" behind a series of "illegal religious gatherings" Thursday, in the latest in a deepening crackdown on lawyers and activists. Zhang Kai, who represented churches fighting back against the Communist party's campaign to take down crosses, was seized by security officials last August. He disappeared from the ... read more

Turkey suspends contested gold mine project after protests

Chinese firm aims to start production at flashpoint Myanmar mine

Ride and home sharing painted as old ideas made new

Bolivia alleges US plot against China trade deals

New wheat genetic advancements aimed at yield enhancement

China's Jack Ma buys French vineyard

PM tells drought-stricken Thailand to cut rice production

Scientists draw first European earthworm map

Voice of China: Beijing seeks African friends and influence

Kenya army says it killed Shebab intelligence chief

Three soldiers get life for I.Coast military chief's murder

Saving the wildlife 'miracle' of Congo's Garamba park

VW faces huge US lawsuit over pollution cheating

Some distractions while driving are more risky than others

Uber defends driver scrutiny in wake of shooting

Volkswagen chief predicts 'renaissance' in US business

Lithuania aims synchronization of electricity system with Europe: PM

Areva secures bridging loan to survive 2016

First Unit of Russia-India Kudankulam NPP Reconnected to Grid

New nuclear plants indication of growing trust between Russia and Iran

Bill Gates backs FBI in iPhone spat: report

Apple fight on iPhone access extends to other cases

CIA chief Brennan supports FBI in Apple encryption case

Apple chief calls FBI iPhone case 'bad for America'

China's foreign minister to visit US: Beijing

Tokyo Rising: Japan Seeks Expanded Role in 'Global Defense and Security'

Vietnam decries Chinese missile deployment on island

China confirms "weapons" on disputed island

Adwen Chooses Sentient Science For Computational Gearbox Testing

EU boasts of strides in renewable energy

Offshore U.K. to host world's largest wind farm

Germany aims to build wind energy reputation

Memory Foam Mattress Review
Newsletters :: SpaceDaily :: SpaceWar :: TerraDaily :: Energy Daily
XML Feeds :: Space News :: Earth News :: War News :: Solar Energy News

The content herein, unless otherwise known to be public domain, are Copyright 1995-2017 - Space Media Network. All websites are published in Australia and are solely subject to Australian law and governed by Fair Use principals for news reporting and research purposes. AFP, UPI and IANS news wire stories are copyright Agence France-Presse, United Press International and Indo-Asia News Service. ESA news reports are copyright European Space Agency. All NASA sourced material is public domain. Additional copyrights may apply in whole or part to other bona fide parties. All articles labeled "by Staff Writers" include reports supplied to Space Media Network by industry news wires, PR agencies, corporate press officers and the like. Such articles are individually curated and edited by Space Media Network staff on the basis of the report's information value to our industry and professional readership. Advertising does not imply endorsement, agreement or approval of any opinions, statements or information provided by Space Media Network on any Web page published or hosted by Space Media Network. Privacy Statement