Subscribe to our free daily newsletters
  China News  




Subscribe to our free daily newsletters



SINO DAILY
Second academic journal pressed to censor China content
by Staff Writers
Beijing (AFP) Aug 22, 2017


A second academic journal has received requests to censor content in China, following an international outcry after Cambridge University Press temporarily agreed to block sensitive articles from another publication under pressure from Beijing.

The US-based Association for Asian Studies said Tuesday that China's General Administration of Press and Publications had asked CUP, its online publisher, to remove 100 articles from the Journal of Asian Studies.

It was the second time in days that a journal published by CUP, the world's oldest publishing house, revealed that it had received such a demand from China.

"The officers of the association are extremely concerned about this violation of academic freedom, and the AAS is in ongoing discussions with CUP about how it will respond to the Chinese government," the association said in a statement on its website.

It added that no articles had been removed from CUP web search results in China.

"We oppose censorship in any form and continue to promote a free exchange of academic research among scholars around the world," it said.

The statement came after CUP blocked and then, under intense pressure from international academics, restored access to hundreds of articles on its website from the journal China Quarterly, including many about the 1989 Tiananmen Square protests, the status of Tibet and the Chinese democracy movement.

The initial decision was taken "reluctantly" following a "clear order" from CUP's Chinese importer, the publisher said in a statement, adding it was a "temporary measure" pending discussion with the university's academic leadership and the importer.

But the censorship of the digital version of a respected scholarly journal outraged international scholars, who saw it as a curb on academic freedom and an attempt to censor history.

Christopher Balding, economics professor at Peking University in Shenzhen, China, swiftly launched a Change.org petition calling on the CUP to "refuse the censorship request", provoking a quick turnaround from CUP.

The Chinese authorities tightly control the internet within a vast censorship system known as the "Great Firewall", and they have enforced new rules on what is permissible content in recent weeks, from news to celebrity gossip and video streaming.

Cambridge University posted a statement in Chinese about its decision on its official account on Weibo, China's equivalent of Twitter.

The announcement was quickly deleted, but it had already been met with thousands of reposts and comments praising the decision to restore the articles.

"Well done," one commenter wrote. "I don't know how long your Weibo can live, but I have to say your spirit is independent and your thought is free. A dictatorial government is truly terrible."

"What are (we) afraid of?" asked another. "If (we) doubt the credibility of their articles we can refute them!"

Asked about CUP's decision on Tuesday, China's foreign ministry declined to comment, saying the issue was not related to diplomacy.

Cambridge University officials have said that they will discuss the issue with the importer at the Beijing Book Fair later this week.

SINO DAILY
Hong Kong's Umbrella Movement leaders jailed
Hong Kong (AFP) Aug 17, 2017
Joshua Wong and two other young leaders of Hong Kong's huge Umbrella Movement rallies were jailed Thursday for their role in the 2014 pro-democracy protests, dealing a fresh blow to the campaign for political reform. The sentences handed down by the city's Court of Appeal came as fears grow that Beijing is tightening its grip on the semi-autonomous city and that rule of law is being compromi ... read more

Related Links
China News from SinoDaily.com


Thanks for being here;
We need your help. The SpaceDaily news network continues to grow but revenues have never been harder to maintain.

With the rise of Ad Blockers, and Facebook - our traditional revenue sources via quality network advertising continues to decline. And unlike so many other news sites, we don't have a paywall - with those annoying usernames and passwords.

Our news coverage takes time and effort to publish 365 days a year.

If you find our news sites informative and useful then please consider becoming a regular supporter or for now make a one off contribution.

SpaceDaily Contributor
$5 Billed Once


credit card or paypal
SpaceDaily Monthly Supporter
$5 Billed Monthly


paypal only

Comment using your Disqus, Facebook, Google or Twitter login.

Share this article via these popular social media networks
del.icio.usdel.icio.us DiggDigg RedditReddit GoogleGoogle

SINO DAILY
China's satellite sends unbreakable cipher from space

Xian Satellite Control Center resolves over 10 major satellite faults in 50 years

China develops sea launches to boost space commerce

Chinese satellite Zhongxing-9A enters preset orbit

SINO DAILY
US launches formal trade investigation into China

US in 'economic war' with China, says Trump strategist Bannon

China's Xi calls for more imports and more 'open economy'

Australia to regulate virtual currency exchanges like Bitcoin

SINO DAILY
SINO DAILY
On third MH17 anniversary, families unveil 'living memorial'

India, China troops in high-altitude clash: officials

Japan, US conduct live-fire drill amid regional tension

Pentagon adjusts to life under unpredictable commander-in-chief

SINO DAILY
UAE nuclear programme edges toward 2018 launch

129I waste used to track ocean currents for 15,000 km after discharge from nuclear plants

Analysis highlights failings in US's advanced nuclear program

Clashes at anti-nuclear demo in France

SINO DAILY
Silicon Valley's accidental war with the far right

Facebook discretely fields China photo-sharing app

Major cyber-attack as costly as Hurricane Sandy: Lloyd's

'Oh, bother': Chinese censors can't bear Winnie the Pooh

SINO DAILY
UAE nuclear programme edges toward 2018 launch

129I waste used to track ocean currents for 15,000 km after discharge from nuclear plants

Analysis highlights failings in US's advanced nuclear program

Clashes at anti-nuclear demo in France

SINO DAILY
Wind energy blows up storm of controversy in Mexico

U.S. extends wind energy taproots into Zambia

Night vision for bird- and bat-friendly offshore wind power

Norway's Statoil reshapes hold of giant wind farm off the British coast




Memory Foam Mattress Review
Newsletters :: SpaceDaily :: SpaceWar :: TerraDaily :: Energy Daily
XML Feeds :: Space News :: Earth News :: War News :: Solar Energy News






The content herein, unless otherwise known to be public domain, are Copyright 1995-2017 - Space Media Network. All websites are published in Australia and are solely subject to Australian law and governed by Fair Use principals for news reporting and research purposes. AFP, UPI and IANS news wire stories are copyright Agence France-Presse, United Press International and Indo-Asia News Service. ESA news reports are copyright European Space Agency. All NASA sourced material is public domain. Additional copyrights may apply in whole or part to other bona fide parties. All articles labeled "by Staff Writers" include reports supplied to Space Media Network by industry news wires, PR agencies, corporate press officers and the like. Such articles are individually curated and edited by Space Media Network staff on the basis of the report's information value to our industry and professional readership. Advertising does not imply endorsement, agreement or approval of any opinions, statements or information provided by Space Media Network on any Web page published or hosted by Space Media Network. Privacy Statement