Subscribe free to our newsletters via your
  China News  

Subscribe free to our newsletters via your

'Traitor' Taiwan singer under fire for taxpayer-funded surgery
by Staff Writers
Taipei (AFP) March 11, 2016

A China-based Taiwanese singer who has called for reunification with the mainland drew public ire after returning to his homeland for an operation that could cost taxpayers tens of thousands of dollars.

Huang An has styled himself as a "Taiwan independence buster", publicly criticising fellow pop stars who appear opposed to reunification with China, where he has lived for more than 15 years.

But on Thursday he returned to Taiwan on a charter flight for an eight-hour heart operation that local media estimated could cost up to Tw$800,000 ($24,240) -- most of which would be covered under the island's universal healthcare system.

"Mr Huang must not be confident in the level of healthcare where he lives," Huang Wei-che of the Beijing-sceptic Democratic People's Party told reporters in Taipei.

"Otherwise why would he want to come back to take advantage of Taiwan's universal health insurance, despite his controversial arguments in China?"

The event also sparked debate on social media, where many called for the government to change the rules around who is covered by the national health insurance.

"A traitor deserves our resources? He should go back to China -- a man who betrayed his country only to please China has no right to be treated using Taiwan's medical resources," wrote Chia Chi Chang on Apple Daily newspaper's Facebook page.

Huang made news in January after he posted a video online of 16-year-old K-Pop singer Chou Tzu-yu waving a Taiwanese flag, stoking anger in China and accusations Chou was a pro-independence advocate.

China is a key market for Korean music and Chou was forced to apologise, but in Taiwan public anger was largely directed towards Huang.

Huang, who is also a television host and writer, moved to Beijing in the late 1990s after his star faded at home.

China and Taiwan split in 1949 after a civil war but Beijing still considers the self-ruled island part of its territory awaiting reunification -- by force if necessary.

Tensions eased under president Ma Ying-jeou of the Beijing-friendly Kuomintang party, which had ruled the island for almost all of its modern history.

But relations cooled when the Democratic Progressive Party claimed a landslide victory in January elections, with anti-China sentiment a large part of its rise.



Thanks for being here;
We need your help. The SpaceDaily news network continues to grow but revenues have never been harder to maintain.

With the rise of Ad Blockers, and Facebook - our traditional revenue sources via quality network advertising continues to decline. And unlike so many other news sites, we don't have a paywall - with those annoying usernames and passwords.

Our news coverage takes time and effort to publish 365 days a year.

If you find our news sites informative and useful then please consider becoming a regular supporter or for now make a one off contribution.

SpaceDaily Contributor
$5 Billed Once

credit card or paypal
SpaceDaily Monthly Supporter
$5 Billed Monthly

paypal only


Related Links
Taiwan News at

Comment on this article via your Facebook, Yahoo, AOL, Hotmail login.

Share this article via these popular social media networks DiggDigg RedditReddit GoogleGoogle

Previous Report
Taiwan defence minister apologises over illegal search claims
Taipei (AFP) March 7, 2016
Taiwan's defence minister apologised Monday after claims that military police illegally searched a private home sparked an outcry in the now-democratic island, which spent decades under martial law. Military police late last month found a man surnamed Wei trying to sell online three government documents dating back to 1960-70 which they believed were classified documents. Posing as buyer ... read more

US election shouldn't slow Atlantic trade talks: EU official

China behind global trade slowdown in 2015: World Bank

China exports slump more than a quarter in February: Customs

Australian miner Fortescue to team up with Brazil's Vale

Impact of climate change on agriculture may be underestimated

South Africa says drought cost farmers $1 billion

Urgent need to transform key food producing regions in Africa by 2025

Recoupling crops and livestock offers energy savings to dairy farmers

South African soldier killed in Sudan's Darfur region

Nigerian Army Council clears Boko Haram arms officer

S.African private army protects world's largest rhino farm

Rwanda prosecutors demand 22 years in jail in sedition trial

China car sales edge down in Feb: industry group

China's Geely mulls making, selling cars in Europe

German, French prosecutors widen net in VW emissions probe

Sweden's Volvo wants standard plugs for electric cars

Germany's 'energy transition' still faces challenges

Abe says Japan 'cannot do without' nuclear power

Global leaders in nuclear innovation gather at SMR and Advanced Reactor Summit in Atlanta

US Proposes Nuclear Fuel Bank for Countries Facing Reactor Fuel Shortages

US argues for 'modest' Apple help in attacks probe

In Apple vs FBI case, compromise appears elusive

Pentagon invites hackers to attack its websites

Pentagon chief wary of tech 'back doors'

Beijing accuses Tokyo over patrol planes for Philippines

Cartoon Henry Kissinger drafted in to praise China's Xi

US in talks to base long-range bombers in Australia

Philippines to lease Japan planes to patrol disputed waters

Xinjiang Goldwind now world's top wind turbine producer

Norway's Statoil makes U.S. wind energy bet

Adwen Chooses Sentient Science For Computational Gearbox Testing

EU boasts of strides in renewable energy

Memory Foam Mattress Review
Newsletters :: SpaceDaily :: SpaceWar :: TerraDaily :: Energy Daily
XML Feeds :: Space News :: Earth News :: War News :: Solar Energy News

The content herein, unless otherwise known to be public domain, are Copyright 1995-2017 - Space Media Network. All websites are published in Australia and are solely subject to Australian law and governed by Fair Use principals for news reporting and research purposes. AFP, UPI and IANS news wire stories are copyright Agence France-Presse, United Press International and Indo-Asia News Service. ESA news reports are copyright European Space Agency. All NASA sourced material is public domain. Additional copyrights may apply in whole or part to other bona fide parties. All articles labeled "by Staff Writers" include reports supplied to Space Media Network by industry news wires, PR agencies, corporate press officers and the like. Such articles are individually curated and edited by Space Media Network staff on the basis of the report's information value to our industry and professional readership. Advertising does not imply endorsement, agreement or approval of any opinions, statements or information provided by Space Media Network on any Web page published or hosted by Space Media Network. Privacy Statement